Kurs ten powstał w celu ułatwienia nauki programowania w języku C++. Jest to opracowanie podobne do wielu, które można znaleźć w sieci INTERNET. Jedyną zaletą tego kursu jest jego zbieżność z zagadnieniami poruszanymi na zajęciach z programowania obiektowego w naszej szkole.
SYSTEM DZIESIĘTNY
Do zapisu dowolnej liczby dodatniej system dziesiętny wykorzystuje dziesięć symboli graficznych (cyfr): [0, l, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9].
Przy ich użyciu jesteśmy w stanie przedstawić dowolną liczbę. System dziesiętny jest systemem pozycyjnym. Stąd też np. liczbę 425D możemy przedstawić jako następująca sumę:
425D=4*102+2*101+5*100
POJĘCIE ALGORYTMU
Algorytm jest jednym z podstawowych pojęć stosowanych w informatyce, jest to przepis umożliwiający osiągnięcie zamierzonego celu. Algorytmem jest instrukcja obsługi urządzenia, przepis kucharski, czy sposób rozwiązania zadania matematycznego. Istnieje kilka sposobów zapisu algorytmów (niektóre z nich poniżej):
- język naturalny,
- schematy blokowe,
- języki formalne,
-funkcje rekurencyjne.
Elementy naszego programu powinniśmy nazywać w następujący sposób:
nazwa() - funkcja
słowa kluczowe i nazwy zmiennych - małymi literami
STAŁE - piszemy wielkimi literami
_NAZWA - nazwy stałych predefiniowanych przez producenta
_nazwa lub __nazwa - identyfikatory charakterystyczne dla danej wersji kompilatora
Operator to symbol, który powoduje, że kompilator wykonuje określoną akcję.
OPERATORY ARYTMETYCZNE
OPERATOR | SKŁADNIA | OPIS |
---|---|---|
+ | a+b | Zwraca wartość sumy wyrażeń |
- | a-b | Zwraca wartość różnicy wyrażeń a - b |
* | a*b | Zwraca wartość iloczynu wyrażeń |
/ | a/b | Zwraca wartość dzielenia a przez b |
% | a%b | Zwraca resztę z dzielenia |
++ | a++ lub ++a | Inkrementacja - zwraca wartość i zwiększa a o 1 (lub zwiększa i zwraca wartość) |
-- | a-- lub --a | Dekrementacja - zwraca wartość i zmniejsza a o 1 (lub zmniejsza i zwraca wartość) |