Rozdział ten opisuje jedno z ciekawszych i jednocześnie najtrudniejszych zagadnień związanych z programowaniem w strukturalnym języku C++
Tablice
Tablica to zbiór danych określonego typu. Dostęp do danych możliwy jest za pomocą kluczy, będących ich indeksami. Wykorzystanie tablic umożliwia operowanie na dużych ilościach danych tego samego typu. Deklaracji dokonujemy w sposób następujący:
typ_danych nazwa_tablicy[ilość_elementów];
Funkcje, są to podprogramy wykonujące konkretne zadanie, które mogą zostać wywołane przez inne podprogramy. Można do nich przekazywać parametry, na których zostaną wykonane jakieś działania, mogą również zwrócić różnego rodzaju wartości. Zawsze, kiedy w programie mamy jakiś powtarzający się kod, warto z niego stworzyć funkcję. Ułatwia to edycję programu oraz powoduje, że program staje się bardziej czytelny i zwięzły.
Język C++ umożliwia deklarowanie własnych struktur danych. Struktura to obiekt złożony z jednej lub kilku zmiennych (być może różnych typów) zgrupowanych pod jedną nazwą. W niektórych językach struktury nazwane są rekordami. Struktury ułatwiają zorganizowanie danych, ponieważ grupę powiązanych ze sobą zmiennych pozwalają traktować jako jeden obiekt.
Biblioteka IOSTREAM
Biblioteka“iostream” umożliwia wykonywanie operacji na standardowych strumieniach wejścia/wyjścia. Poniżej znajduje się lista dostępnych strumieni:
- cin standardowe wejście, z reguły jest to klawiatura,
- cout standardowe wyjście, z reguły jest to ekran,
- cerr standardowe wyjście dla błędów, z reguły ekran,
- clog w pełni buforowana wersja cerr.