Zmienna to obszar pamięci przechowujący jakieś dane. O rodzaju i sposobie prezentacji tych danych decyduje typ zmiennej. Ze względu na zasięg możemy podzielić zmienne na:
- Zmienna lokalna to zmienna widoczna tylko w obrębie danej funkcji lub obiektu, tworzona w momencie inicjowania obiektu i niszczona razem z obiektem. Kolejne, rekurencyjne wywołanie tej samej funkcji tworzy na stosie nową instancję zmiennej.
- Zmienna globalna to zmienna widoczna w obrębie całego programu.
Poniższa tabela zawiera typy zmiennych języka C++.
Typ | Wielkość pamięci | Uwagi |
---|---|---|
_Bool |
1 bajt | tylko w nowych wersjach |
unsigned char |
1 bajt | - |
signed char |
1 bajt | - |
int |
2 lub 4 bajty | - |
unsigned int |
2 lub 4 bajty | - |
short int |
2 bajty | - |
unsigned short int |
2 bajty | - |
long int |
4 bajty | - |
unsigned long int |
4 bajty | - |
long long int |
8 bajtów | tylko w nowych wersjach |
unsigned long long int |
8 bajtów | tylko w nowych wersjach |
float |
4 bajty | - |
double |
8 bajtów | - |
long double |
8, 10 lub 12 bajtów | - |
float _Complex |
8 bajtów | tylko w nowych wersjach |
double _Complex |
16 bajtów | tylko w nowych wersjach |
long double _Complex |
24 bajty | tylko w nowych wersjach |
float _Imaginary |
b/d | tylko w nowych wersjach |
double _Imaginary |
b/d | tylko w nowych wersjach |
long double _Imaginary |
b/d | tylko w nowych wersjach |
string |
b/d | to czego brakuje w C... |
void |
b/d | - |