^W górę

logo

Gościmy

Odwiedza nas 36 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon artykułów:
1465035

Logowanie

ArduinoIDE to uniwersalne narzędzie, które możemy dostosować do własnych potrzeb. Dzięki modułowemu systemowi możemy korzystać ze znanych narzędzi do programowania różnych układów. W poprzednim artykule przedstawiono sposób dostosowania ArduinoIDE do pracy z układami ESP8266. W tym artykule opiszemy sposób dostosowania ArduinoIDE do współpracy z układami ESP32.

Pierwsze, co należy zrobić to zainstalować Pakiet Arduino w wersji nie niższej niż 1.6.4. Jeżeli mamy zainstalowane środowisko Arduino, to sprawdzamy tylko wersję... Wersja środowiska znajduje się na belce okna programu (zrzut poniżej), ja mam zainstalowaną wersję 1.8.5.

Oczywiście, jeżeli mamy zainstalowaną starą wersję środowiska, to pobieramy najnowsze ze strony arduino.cc

Następnym krokiem jest instalacja odpowiednich bibliotek. Po uruchomieniu środowiska programistycznego Arduino przechodzimy do menu Preferencje (Plik->Preferencje) i w opcji  "Dodatkowe adresy URL do menedżera płytek" wklejamy adres:

https://dl.espressif.com/dl/package_esp32_index.json

W przypadku, gdy chcemy korzystać jednocześnie z ESP8266 oraz ESP32, dodatkowe adresy oddzielamy przecinkiem.

Następnie przechodzimy do Menedżera płytek (Narzędzia->Płytka->Menedżer płytek),

odnajdujemy na liście "esp32 by Espressif Systems" i instalujemy paczkę.

Po tej operacji powinniśmy mieć zainstalowaną dostępną rodzinę płytek ESP32 (lista poniżej układów Arduino)

Po tych kilku operacjach mamy gotowe środowisko Arduino, które możemy wykorzystać do pisania i wgrywania programów do układu ESP32. Nie pozostaje nam nic innego, jak sprawdzić, czy wszystko funkcjonuje prawidłowo. Skompilujemy i uruchomimy typowy program typu "Hello world", co w przypadku mikrokontrolerów sprowadza się do mrugania diodką...;) W tym celu napiszemy prosty program, który skopiujemy z działu "Arduino"...

const int ledPin =  2; 
// numer pinu LED w układzie ESP32

void setup()
   {
      pinMode(ledPin, OUTPUT); 
   }

void loop()
   {
      digitalWrite(ledPin, HIGH);     
          //stan wysoki
      delay(500);                        
          //czekaj 0,5s (500ms) 
      digitalWrite(ledPin, LOW);     
          //stan niski
      delay(500);                        
          //czekaj 0,5s (500ms)
   }

 Kompilujemy program i wgrywamy go do układu ESP32. Oczywiście przed kompilacją i wgrywaniem należy wybrać odpowiednią wersję układu ESP32, częstotliwość pracy procesora ilość pamięci i port do którego został podłączony okład ESP. Wszystkie udostępnione na naszej stronie programy będą testowane z wykorzystaniem układy ESP32s (działa z płytką ESP32 Dev Module).

UWAGA - znane problemy

Teoretycznie układ ESP32 działa po wykonaniu powyższych czynności. W naszym przypadku pojawił się problem podczas kompilacji kolejnego programu wykorzystującego transmisję szeregową. Okazało się, że w systemie brak odpowiedniej biblioteki do obsługi połączeń szeregowych. Rozwiązanie problemu okazało się bardzo proste. Należało zainstalować brakującą bibliotekę. W systemie Linux wystarczyło z konsoli uruchomić poniższe polecenie:

 

pip install pyserial

Copyright © 2005 - 2018 Katarzyna i Wojciech Płóciennik