Arduino
W tym dziale znajdziesz kurs programowania ARDUINO oraz artykuły opisujące różne wykonane przez nas projekty. Wkrótce również projekty wykonane z wykorzystaniem mikrokontrolerów ATMEGA (niekoniecznie na płytce ARDUINO). Zapraszamy do lektury oraz dzielenia się uwagami.
ArduinoIDE posiada zestaw standardowych funkcji umożliwiających zarządzanie wejściem/wyjściem. W prosty sposób można obsłużyć zarówno sygnały cyfrowe jak i analogowe. Poniżej zamieszczamy listę funkcji wraz z krótkim opisem i przykładami wykorzystania.
Operator to symbol, który powoduje, że kompilator wykonuje określoną akcję. Najczęściej korzystamy z operatorów w kontekście wykorzystywanych w programie zmiennych. Ze względu na rodzaj operacji operatory możemy podzielić na: operatory arytmetyczne, operatory bitowe, operatory przypisania i operatory porównania. W zależności od literatury może się zmieniać podział operatorów, ale nie jest to istotne z punktu widzenia programisty;) Ważne, żeby rozumieć sposób działania poszczególnych operatorów.
Każdy język programowania posiada zestaw instrukcji sterujących umożliwiających wielokrotne wykonywanie tego samego kodu (pętle), wybór odpowiedniego fragmentu kodu (warunki) oraz instrukcje umożliwiające opuszczenie bieżącego fragmentu kodu. ArduinoIDE przejęło z C/C++ większość niezbędnych elementów sterujących. Ich składnia jest identyczna z C. Poniżej przedstawimy w skrócie ich składnię. Ze względu na zgodność z C/C++ wyczerpujące informacje na temat instrukcji sterujących można znaleźć w kursie C++ na naszej stronie lub dowolnej książce opisującej język C++.
Z każdym systemem informatycznym związane jest pojęcie typów danych. Wynika to ze specyfiki przechowywania informacji w pamięci operacyjnej. ARDUINO oparte na mikrokontrolerach z rodziny ATMEGA korzysta z podstawowych typów danych. Znajomość typów jest więc niezbędna do prawidłowego programowania układów. Poniżej zestawiono typy danych występujące w ArduinoIDE:
ArduinoIDE posiada zestaw stałych predefiniowanych, które określają stany wejścia/wyjścia oraz wartości logiczne. Ułatwiają one pisanie programów i analizę napisanego kodu. Każda stała predefiniowana posiada swój odpowiednik liczbowy i może on być stosowany zamiennie. Zaletą stosowania stałych jest ich czytelność i jednoznaczność w kodzie. Liczba zero może być identyfikowana jako wartość (liczba) lub stan wejścia/wyjścia (pinu). Określenie "LOW" jednoznacznie określa, że chodzi o stan wejścia/wyjścia.