^W górę

logo

INSTRUKCJA WARUNKOWA if

Instrukcja if sprawdza warunek zamknięty w nawiasie okrągłym. Warunek może być złożony. Jeżeli warunek jest spełniony (wyrażenie logiczne ma wartość TRUE) to jest wykonywany blok instrukcji znajdujący się bezpośrednio po nawiasie warunku.

Składnia:

if(warunek)
  {
   blok1;  // Wykonana gdy warunek jest spełniony
  }

Instrukcja ta może służyć do wyboru pomiędzy dwoma blokami programu. Spełniony warunek umożliwia wykonanie bloku pierwszego, natomiast warunek niespełniony powoduje wykonanie bloku drugiego. Słowo else informuje kompilator o początku bloku drugiego.

Składnia:

if(warunek)
  {
   blok1;  // Wykonana gdy warunek jest spełniony
  }
else
  {
   blok2;  // Wykonana gdy warunek jest niespełniony
  }

INSTRUKCJA WARUNKOWA switch

Instrukcja warunkowa switch jest instrukcją wyboru. Porównuje przekazaną zmienną z listą jej możliwych wartości i jeżeli któraś z nich pasuje do warunku (zmiennej) to realizowana jest odpowiednia część kodu.
Składnia:

switch(warunek)
  {
   case wartość1:  // jeżeli warunek == wartość1 to wykonuje blok1
      blok1;
      break;

   case wartość2:
      blok2;
      break;

   default:  // jeżeli nie jest spełniony żaden warunek to wykonaj blok3
      blok3;
      break;
  };

default to warunek który zawsze jest spełniony. Jest to odpowiednik else w instrukcji if. Można go stosować do wykonania tego samego kodu z każdym warunkiem, lub z warunkiem nie spełniającym określonych wyżej kryteriów. Jeżeli po wykonaniu bloku instrukcji w danym warunku program nie napotka na słowo break będzie dodatkowo sprawdzał wszystkie warunki. Wykona wtedy wszystkie instrukcje spełniające warunek łącznie z default (który jest zawsze spełniony). Można jednemu wyrażeniu przypisać kilka warunków. Np.:

switch(warunek)
  {
   case 6:
   case 7:
      printf( "warunek=6 lub warunek=7");
      break;
   default:
      printf("warunek różny od 6 i 7");
      break;
  };
Copyright © 2005 - 2017 Katarzyna i Wojciech Płóciennik